Få bättre kontroll på din lönsamhet- vårt första frukostseminarium

 

En tidig tisdagsmorgon samlades vi, åt en god frukost och fick ta del av digitaliseringens möjligheter att underlätta vardagen för oss som företagare.

Hanna Montoya inledde Vad innebär detta för er och ert företag?

Jo, idag sker transaktioner mer och mer digitalt i våra system och vi hanterar mindre och mindre papper. Vi har system som pratar med varandra så att vi slipper exportera, printa, posta, importera. Vad som händer i det digitala flödet är att ni sparar tid, ni slipper hantera papper (som ibland kommer bort) och får en mer uppdaterad redovisning.

Det som händer när vi har ett digitalt system att jobba med är att ni kan ha en bättre kontroll på era siffror.

  1. Ni är inte beroende av att vi ska skicka en rapport till er
  2. Ni kan själva gå in och titta på siffrorna och plocka ut olika rapporter.
  3. Ni kan göra detta när som helst och var som helst
  4. Vi kan hjälpa er med uppföljning, nyckeltal

 

Niklas Petterson från Fortnox tog vid och började berätta om leverantörsfakturor eller räkningar som många fortfarande kallar dem.

Leverantörsfakturor är aldrig kul och som företagare vill man lägga så lite tid som möjligt på dem och koncentrera sig på det som genererar pengar till företaget.

Fortnox har ändrat på processen. Istället för att få räkningar i brevlådan, kan fakturan gå digitalt direkt in i bokföringssystemet, sen godkänner ni fakturan. Ett pling i mobilen när ni öppnar för ni en bild på fakturan att godkänna. Ni kan även gå tillbaka till tidigare godkända fakturor för att jämföra, ni kan direkt lägga in del på kostnadsställe eller projekt.  Ni bestämmer vem som ska betala ni eller redovisningsbyrån. Det sker direkt med filer direkt till banken. Ni får ett automatiskt flöde med minimal insats från er. Ett företag som börjar med detta, går ofta plus första månaden då ni slipper påminnelseavgifter. Det är bara att räkna, många 50 och 60 lappar…Dessutom kommer kostnaderna in där de ska vara, det blir lätt att följa upp kostnadsställe och projekt.

Det är en låg tröskel att komma igång med att digitalisera leverantörsfakturaflödet, då Keeper finns till er hjälp med standardmallar och brev som ni kan skicka till era leverantörer för att enkelt komma igång. Tre fördelar

– ni blir mer mobila

–  ni betalar på exaktdatum

–  ni får en optimal likviditet.

Ställ krav på era leverantörer!

Be om att få e-fakturor vilket innebär att de skickas direkt in i systemet för att godkännas av er eller  e-postfaktura som är en bifogad PDF faktura som skickas in till er e-postadress i Fortnox.

Fördel för era leverantörer att fakturorna alltid betalas i tid, de slipper påminna, vilket gör att deras administration minskar.

 

Kvitton och reseräkningar tar mycket tid.

Det är också både praktiska och mentala tidstjuvar. Att fotografera kvitton har man kunnat göra i många år. Men nu kan man via Fortnox också tolka kvittot så att du inte behöver fylla i så mycket vid varje utlägg.  Den ingår i Fortnox-modulen Utlägg och resor.

Reser du mycket så behöver du bara fylla i när du lämnar hemmet och när du kommer hem.  Sedan sköter systemet resten för att räkna ut traktamenten.

Reser du med bil så finns små puckar som man sätter under ratten håller koll på hur långt du har åkt, är det milersättning det blir det automatiskt en digitalkörjournal. Skatteverket älskar detta och som du kanske vet så är det du som måste bevisa att du gjort rätt om du kommer i tvist med Skatteverket. Med den digitala körjournalen så har du enkelt ett bevis.

Resor och utlägg är ett komplett ekosystem för allt från inköp av fikabröd till resor utomlands.

Papperskvittot behöver inte lämnas in till byrån. Arkiveringsansvaret kvarstår dock så samla det någonstans.

Så sammanfattningsvis gör detta att vi kan planera framåt och med hjälp av något som liknar realtidsbokföring ge våra kunder en bättre kontroll på lönsamheten. Vilket i förlängningen gör att de kan uppfylla sina mål och drömmar.